Mając założone konto AdWords możemy przystąpić do konfigurowania naszej pierwszej kampanii reklamowej. Logując się na swoje konto Google i wchodząc na stronę google.pl/adwords można przystąpić do określania danych, koniecznych do założenia funkcjonalnej kampanii:
AdWords – widok okna konfiguracji pierwszej kampanii reklamowej
Spróbujmy omówić poszczególne etapy związane z zakładaniem kampanii i kroki konieczne do podjęcia, aby konfiguracja przebiegła sprawnie.
1. Budżet dzienny.
Określenie budżetu dziennego to istotna kwestia w reklamach AdWords i zaleca się, aby poświecić jej nieco więcej uwagi. Nim ustali się konkretną kwotę, należy zadać sobie pytanie „ile jestem skłonny/a wydać w ciągu dnia, aby moi potencjalni klienci weszli na moją stronę?”. Budżet dzienny jest z góry określoną kwotą, którą zgadzamy się przeznaczyć na działanie naszych reklam w ciągu jednego dnia. Tu należy zaznaczyć, że określenie jej wyczerpie dokładnie taki zasób wszystkich środków, jaki skłonni jesteśmy do zapłacenia za cały okres trwania reklam. Wręcz przeciwnie – można ją traktować jako górny próg, po którego przekroczeniu reklamy przestana się wyświetlać, osiągając swój limit.
AdWords – ustalanie budżetu dziennego
2. Docelowi odbiorcy
Kolejnym etapem zakładania pierwszej kampanii reklamowej AdWords jest określenie grupy odbiorców, w których zelujemy ze swoimi działaniami marketingowymi. składa się on z trzech kroków:
Określenie lokalizacji – czyli fizycznych obszarów, na których spodziewamy się pozyskiwać potencjalnych klientów. Lokalizacja w przypadku urządzeń stacjonarnych i mobilnych korzystających z sieci naziemnych jest uznawana za taką samą, jak lokalizacja dostawcy internetowego.
AdWords – określanie lokalizacji odbiorców docelowych
Dzięki wybraniu opcji „Szukanie zaawansowane” mamy dostęp do większej możliwości wyboru. Między innymi możemy dodawać poszczególne kraje, województwa i miasta, obszary znajdujące się wokół wybranego punktu – na przykład 20 kilometrów od Krakowa, albo jesteśmy w stanie określić wykluczane tereny, np. akceptujemy odbiorców z woj. mazowieckiego, poza Warszawa i okolicami.
Poświęcenie chwili na konfigurowanie lokalizacji może przynieść znaczącą poprawę efektywności reklam dla biznesów, których działalność wiąże się z okraniczeniem odległosciowym od siedziby firmy, jak transport, spedycja, sklepy i wiele innych.
Określenie sieci – w tym miejscu musimy podjąć decyzję, gdzie nasze reklamy mają się pojawiać – czy tylko w wyszukiwarce Google i w wynikach wyszukiwania innych witryn korzystających z wyszukiwarki Google na własnych stronach, czy również w sieci reklamowej (Youtube, Wirtualna Polska ect.). Należy tu zauważyć, że odbiorcy obu środowisk mogą się znacząco różnić. Nie poleca się kierowania reklam na sieci reklamowe osobom nie posiadającym doświadczenia z AdWords. Na potrzeby naszej pierwszej kampanii reklamowej skupimy się na samej sieci wyszukiwania.
AdWords – wybór sieci na którą kierujemy reklamy
Określenie słów kluczowych – hasła, po których wpisaniu w wyszukiwarkę poza wynikami wyszukiwania pojawią się również nasze reklamy.
Zagadnienie słów kluczowych reklam jest bardzo obszerne i wiąże się z poznaniem kilku zasad, o których więcej można przeczytać w artykule o sposobach dopasowywania słów kluczowych.
AdWords – określanie słów kluczowych
Warto w tym miejscu wspomnieć, że AdWords nie posiada limitu co do ilości stosowanych słów kluczowych. Zazwyczaj, w ramach postępującej kampanii reklamowej dopasowuje się używane słowa kluczowe eliminując nieefektywne oraz dodając nowe, popularne, wyszukiwane przez użytkowników.
3. Ustawianie stawek
Etap ten wiąże się z określeniem kosztu pojedynczego kliknięcia w reklamę. Należy tu jednak zaznaczyć, że nie jest to cena, jaką będziemy płacić za każdym razem, kiedy użytkownik kliknie w nasza reklamę. Koszty kliknięcia są określane na zasadzie aukcji, to znaczy, że jeżeli konkurencja posiada reklamę pokazująca się na to samo zapytanie co nasza, zarówno decyzja o kolejności wyświetlania jak i cena za kliknięcie jest decydowana na podstawie porównania reklam ze sobą. Innymi słowy im więcej jesteśmy skłonni zapłacić, tym większe prawdopodobieństwo na „przebicie” oferty konkurencji i tym wyższa pozycja na liście wyszukiwań.
AdWords – ustalanie stawki za kliknięcie w reklamę
Opłata za kliknięcia będzie pobierana z puli dziennego budżetu aż do jego wyczerpania. Na etapie konfiguracji kampanii i później samych reklam mamy możliwość wyboru dwóch opcji naliczania stawek: samodzielnego ustawienia, co daje nam absolutną kontrolę nad procesem; albo możemy zostawić dobieranie stawek algorytmom Google, w który nie jesteśmy w stanie ingerować. Zaleca się, aby osoby niedoświadczone, lub nie będące w stanie poświęcać czasu na regularne optymalizacje i nadzorowanie reklam skorzystały z pomocy automatycznego ustalania stawek. W naszym przypadku, w celu zobrazowania całego procesu wybiorę metodę samodzielnego decydowania o cenie reklam.
4. Reklama testowa
Czwartym etapem konfiguracji kampanii reklamowej AdWords jest możliwość utworzenia reklamy testowej. W tym miejscu mamy możliwość przetestowania, jak nasza reklama będzie wyglądała w wyszukiwarce i edycja jakich elementów będzie widoczna „na zewnątrz”.
AdWords – pierwsza reklama w kampanii
Tu wspomnę o kilku zasadach, o których należy pamiętać przy tworzeniu reklam.
Po pierwsze oba nagłówki powinny od razu kierować czytającego na ofertę. Bazując na przykładzie o wiele skuteczniej zadziała hasło „Tanie letnie koszulki – obniżka o 20%” niż „super kolory na lato – zaskocz swoich znajomych” – w drugim przypadku nawet nie wiadomo, co jest przedmiotem reklamy. Unikając nieporozumień unikniemy niepotrzebnych kliknięć i co za tym idzie zmarnowanych funduszy.
Po drugie, link kierujący użytkowników na strony powinien od razu kierować na konkretna podstronę. Reklamujesz sprzedaż – daj link do sklepu internetowego, masz obniżkę na letnie produkty – prowadź czytelnika do kategorii letniej odzieży, posiadasz jednorazową ofertę na konkretny produkt – odeślij klienta na stronę produktu. Większość niezdecydowanych osób zwyczajnie opuści Twoją stronę, ponieważ nie będą chcieli poświęcać czasu na przeszukiwanie wszystkich ofert aby odnaleźć tą, która skłoniła ich do wejścia.
Po trzecie, używaj języka korzyści. Skupiaj się w opisach na superlatywach, takich jak oryginalny wygląd, obniżka, jakość. Unikaj ogólników, ponieważ ludzie na co dzień widzą „super” produkty albo „najlepsze” towary.
Na obecnym etapie kończy się konfiguracja kampanii reklamowej AdWords, jednak nie jest to koniec samej konfiguracji konta. Następnym krokiem na drodze do uruchomienia działającej reklamy będzie określenie sposobów płatności i uzupełnienie komercyjnych danych, które pomogą w łatwy i co najważniejsze legalny sposób zarządzać finansami związanymi z reklamą. Jednak o tym w następnym artykule: AdWords – konfiguracja płatności za reklamę.