Jeżeli już posiadasz konto AdWords możesz przystąpić do konfigurowania swojej pierwszej kampanii reklamowej. Jeżeli jeszcze nie masz konta, zobacz instrukcję, jak je założyć.
Pierw nasz instruktaż wypadałoby zacząć od wyjaśnienia, czym właściwie są kampanie w AdWords i z czym się wiążą.
Kampanie AdWords są swego rodzaju zbiorem reklam jednego typu, które mają za zadanie pomóc Ci w zarządzaniu nimi w przypadku, kiedy posiadasz ich więcej, niż kilka grup. Może z początku brzmi to skomplikowanie, lecz zaraz wszystko się wyjaśni. Może na początek powiedzmy sobie, co rozumiem przez „typ reklamy”.
Typ reklamy jest decydowany na poziomie zakładania kampanii (co oznacza, że jeśli mamy dwa różne typy reklam będą one należały do dwóch różnych kampanii) i zależy on od jednej z najważniejszej rzeczy: za pomocą czego chcemy przyciągać. Czy reklamujemy produkt? Usługę? A może chcemy pokazać baner albo wideo zachęcające do jakiś akcji naszych potencjalnych klientów? Każda z nich wymaga osobnego podejścia do tematu, inaczej oddziaływuje na odbiorcę i pokazuje się w innych okolicznościach. Tak, jak wideo nie wyświetli się w wyszukiwarce, tak tekstowej reklamy nie zobaczymy bezpośrednio w oknie wyświetlanego filmu.
Gdzie zatem możemy spodziewać się naszych reklam? Otóż kampanie można kierować na sieci:
- Wyszukiwania z rozszerzeniem na sieć reklamową
- Tylko sieć wyszukiwania
- Tylko sieć reklamowa
- Produktowa
- Wideo typu Instream
- Uniwersalna kampania promująca aplikację
W tym artykule skupimy się na najbardziej podstawowej wersji reklam, tekstowych, kierowanych na sieć wyszukiwania.
Aby je uruchomić, tak jak wcześniej wspomniałem potrzebujemy kampanii, która będzie zrzeszała reklamy tekstowe. Ponieważ dopiero zaczynamy nasza przygodę z AdWordsem nie posiadamy żadnych kampanii. Co za tym idzie musimy takową utworzyć.
AdWords zazwyczaj prezentuje nam stronę konfiguracji kampanii, jeżeli w chwili zalogowania się nie wykrył żadnej. Wygląd tej strony przedstawiono poniżej:
Zakładanie konta – nazwa i typ kampanii
Zakładanie kampanii zaczyna się rzecz jasna od podania jej nazwy (1). Może być ona dowolna i nie będzie miała wpływu na jej efekty. Nikt, poza osobami administrującymi reklamy nie będzie jej widział. Warto zatem nadawać kampaniom nazwy, które faktycznie opisują reklamy, jakie później w nich zawrzemy. W końcu są one wyłącznie dla nas i naszej wygody. O wiele szybciej odnajdziemy się w systemie czytając „Sieć wyszukiwania obuwie sportowe” niż „kampania 1”, prawda?
Nadanie typu kierowania kampanii jest drugim krokiem (2). W naszym obecnym przypadku będzie to domyślna opcja „Standardowa”, pozwalająca nam na tworzenie reklam widocznych na liście wyników w wyszukiwarce Google. O pozostałych typach wspomnę więcej w następnych artykułach.
Konfiguracja kampanii – sieci, urządzenia, lokalizacje
Sieci (3) to trzeci etap zakładania kampanii. W tym miejscu, przy kierowaniu kampanii na standardową sieć wyszukiwania możemy określić, czy chcemy, aby nasza reklama wyświetlała się również na innych witrynach, tzw. partnerów Google, które używają wyszukiwarki Google w swoich wyszukiwarkach na stronach. Za przykład takiego partnera można podać Wirtualna Polskę.
Na piąty etap przy obecnych ustawieniach (na standardową sieć) nie mamy wpływu. W innym przypadku moglibyśmy tu wybrać możliwość kierowania reklam na urządzenia mobilne (komórki i tablety) lub na komputery stacjonarne.
Lokalizacje (5), piąty etap to jedno z najważniejszych ustawień dla osób, które chcą kierować swoje kampanie na specyficznie wybrane rejony. Na przykład istnieje możliwość zaznaczenia opcji „chce wybrać samodzielnie” i klikając na „szukanie zaawansowane” zażądać wyświetlania reklamy jedynie na województwo mazowieckie. Inną możliwością tej opcji byłoby określenie dowolnego miasta jako centrum i pozwolenie na pokazywanie reklam wszystkim, którzy zostali zidentyfikowani jako korzystający z internetu na powiedzmy 120 km od tego miasta.
Posługując się również wykluczeniami możemy ignorować wybrane przez nas tereny, na przykład chcąc mieć odbiorców reklamy z województwa mazowieckiego, ale z pominięciem Warszawy i/lub okolic.
Konfiguracja kampanii – lokalizacja
Szósty krok na drodze do zakładania kampanii to określenia języka, w którym ma się wyświetlać reklama. Nie należy tu mylić tłumaczenia reklam z językiem. Domyślnie każdy użytkownik wpisujący zapytanie do wyszukiwarki Google jest rozpoznawany jako osoba używająca konkretnego języka (decydują o tym ustawienia przeglądarki). Tak więc osobie polskojęzycznej będa się wyświetlały reklamy z kampanii kierowanej na język polski.
Konfiguracja kampanii – języki
Następny etap również można uznać za jeden z najistotniejszych, ponieważ dotyczy płatności, a jego złe ustawienie może wyczyścić Twoje konto AdWords w ciągu kilku dni albo nie pozwoli na optymalne wyświetlanie się reklam.
W siódmym kroku mamy możliwość określenia strategii ustalania stawek. Dwie podstawowe opcje wyboru w tym przypadku to: samodzielne ustawianie stawek oraz automatyczne, nadzorowane przez algorytm Google. Dla niedoświadczonych i początkujących osób generalnie zaleca się wybranie automatycznej opcji. Ja jednak, dla omówienia dokładnego sposobu działania reklam AdWords wybiorę samodzielną obsługę kosztów, zas o automatycznym przydzielaniu stawek będę pisał w następnych artykułach.
Ok, ale w tym momencie uparcie pomijałem jeden element, który zapewne nie daje Wam spokoju. Czym jest tajemniczy skrót CPC? Otóż pochodzi on od angielskiego Cost Per Click, co tłumaczy sie jako koszt za kliknięcie. Innymi słowy opłata za reklamę zostanie naliczona tylko i wyłącznie, kiedy odbiorca reklamy w nią kliknie, nie ważne ile razy sama reklama wyświetliła się na liście wyników wyszukiwań.
Oczywiście, jak widać poniżej mamy możliwość ustalenia domyślnej ceny za kliknięcie w reklamę oraz budżet dzienny. Te wartości wybiera się indywidualnie, w zależności od branży, w jakiej się reklamujemy oraz konkurencji na rynku. Im wyższa stawka tym częściej będziemy przebijać oferty konkurencji i tym szybciej nasz dzienny budżet zostanie wyczerpany. Nie oznacza to jednak, że kliknięcie w reklamę będzie kosztowało dokładnie tyle, ile określiliśmy. Na cenę wpływają różne czynniki, o których opowiem w artykule poświęcanym płatnościom AdWords.
Na chwilę obecną podzielę się jedną radą – zawsze pierwsze tygodnie są czasem testowania. Co za tym idzie możemy spodziewać się większych wydatków niż w późniejszych czasach po zrobieniu optymalizacji naszej kampanii.
Konfiguracja kampanii – strategia ustawiania stawek, rozszerzenia reklam
Ósmy i ostatni punkt tworzenia kampanii to rozszerzenia reklam. Warto wybrać je wszystkie, w myśl zasady „lepiej mieć, niż nie mieć” ponieważ zwyczajnie włączenie tych opcji nie generuje dodatkowych kosztów. Ich działanie jednak pozostanie tajemnicą aż do następnego artykułu, w którym będzie tematyka samych reklam i ich rozszerzeń.