Reklama Google AdWords
Reklama AdWords w ostatnich latach znacząco zyskała na popularności, co zawdzięcza zarówno swojej skuteczności jak i wszechobecnemu wykorzystaniu wyszukiwarki internetowej Google.
Jak podaje Statista około 90% wyszukiwań odbywa się za pomocą Google.
Reklama AdWords wykorzystuje mechanizmy i przyzwyczajenia towarzyszące wyszukiwaniu haseł przez internautów, wyświetlając promowane linki na z góry ustalone słowa kluczowe:
AdWords a zachowania użytkowników
Internauci mają tendencje do klikania kilku pierwszych pozycji na liście, szukając wiedzy lub produktu związanego z ich hasłem. Oznacza to, że reklamy, które często pojawiają się na najwyższych pozycjach mają większą szansę na dotarcie do zainteresowanych ich tematyką odbiorców.
Są one o tyle korzystne, że wystawiający je nie są obarczeni kosztami wyświetleń, lecz kliknięć. Innymi słowy fakt, że użytkownik wyszukiwarki zobaczy wypromowany link do strony w swoich wynikach nie ma znaczenia, dopóki nie uzna, że jest on tym, czego potrzebuje i nie kliknie by wejść i zapoznać się z ofertą.
Remarketing
Kolejną, ogromną zaletą korzystania z reklamy w wyszukiwarce jest możliwość dodawania użytkowników do list remarketingowych. Każdemu użytkownikowi, który kliknął reklamę, wszedł na konkretną stronę lub spełnił z góry określony warunek przebywając na witrynie możemy przypisać dodatkową informację, po której w późniejszym czasie zostanie rozpoznany przez Google i AdWords.
Dla przykładu osobę dokonującą zakupu można przypisać do listy kupujących, którym to, na hasło związane z naszą branżą wyświetli się inna reklama, niż miałoby to miejsce w przypadku osoby spotykająca się z marka po raz pierwszy.
Innym zastosowaniem jest wykluczenie osób kupujących z grona użytkowników, którym będą wyświetlane reklamy, ponieważ mamy świadomość że oferta lub towar, który oferujemy jest jednorazowym zakupem. Dla przykładu, sprzedawca dywanów wie, że klient zna już jego markę skoro raz już dokonał u niego zakupu i najprawdopodobniej nie szuka w internecie kolejnego dywanu, lecz np. środków czystości albo wskazówek co do wystroju wnętrz.
Użytkownicy podobni do klientów
Reklamy AdWords mają jeszcze jedną zaletę, która w znacznym stopniu ułatwia docieranie do właściwych klientów. Dysponując duża listą osób konwetujących (uznawanych za przynoszących zyski) możemy kierować reklamy do użytkowników podobnych do nich. Google posiada zaawansowany mechanizm rozpoznawania zainteresowań internautów, kojarząc ich ze stronami, na które wchodzą i na tej podstawie przypisuje ich do grup zainteresowań. Te są później wykorzystywane do odnajdowania adresatów reklam, jako osoby podobne do naszych właściwych odbiorców.
Reklama globalnie i dla lokalnych biznesów
Wielu osobom wydaje się zapewne, że reklama w internecie będzie kierowana do wszystkich, to jest np. na całą Polskę, albo cały świat. Jest to możliwe, jednak bardzo niepraktyczne.
Reklamy Google AdWords mogą być wyświetlane lokalnie, czyli osobom przebywającym w określonej przez nas okolicy. To rozwiązanie szczególnie dobrze sprawdza się w przypadku użytkowników, którzy do przeglądania internetu wykorzystują urządzenia mobilne.
Kierowanie reklam ze względu na demografię
Jako dodatkowe parametry możemy wziąć pod uwagę np wiek lub płeć odbiorcy (ponownie, korzystamy tu z pomocy Google i jego anonimowych statystyk). Co za tym idzie reklama internetowa sprawdzi się zarówno jako medium docierające do młodzieży poszukujących gier komputerowych, klientów klubów fitness jak i pań chcących nabyć modną odzież.
Reklama Internetowa a inne formy promocji
Jakie dodatkowe korzyści daje reklama AdWords? Te najłatwiej wymienić na zasadzie porównań z innymi formami reklamowymi: w telewizji, radiu, gazecie, ulotkami, plakatami, banerami reklamowymi, mobilnymi banerami samochodowymi a nawet towarzyszące innym produktom, np na opakowaniach. Wszystkie one mają jedną wadę – nie pozwalają na zbieranie dokładnych statystyk, ile osób je zobaczyło i ile z nich było zainteresowane tematyką, a także najważniejsze – ile osób zdecydowało się dzięki nim na zakup.
Szacuje się, że reklama internetowa jest dwukrotnie tańsza niż z wykorzystaniem innych mediów, i przynosi do dziesięciu razy więcej klientów niż tradycyjne metody promocji. Co więcej fakt, że pojawia się osobom, które już są zainteresowane ich tematem i aktywnie szukają odpowiedzi na powiązane z ofertą hasła znacząco zwiększa prawdopodobieństwo udanego zakupu czy konwersji.
Reklama AdWords, nie tylko w wyszukiwarce Google
Reklama AdWords pozwala na docieranie do wszystkich internautów, którzy używają wyszukiwarki Google, lub przeglądają strony należące do sieci reklamowej Google. To znacznie więcej niż nawet telewizja czy radio!
Co więcej reklama pozwala odsyłać użytkownika bezpośrednio na konkretne strony powiązane z ich tematyką, np. na stronę zakupową danego produktu, lub kategorii. Nie trzeba zapisywać marki, nazwy firmy czy kodu towaru, by później odnaleźć je w gąszczu innych ofert – wystarczy jedno kliknięcie w chwili, kiedy użytkownik jest bezpośrednio zainteresowany.
Możemy, w ramach tego samego budżetu wykonać dziesiątki reklam, każda kierowana pod inna kategorię wiekową, płeć, zainteresowanie, kategorie towarów, czy nawet osobne produkty w różnym czasie (np na porę dnia i dzień tygodnia).
AdWords pozwala na adresowanie klientów nie tylko w wyszukiwarce Google, ale i w wyszukiwarkach na innych stronach internetowych oraz witrynach wchodzących w skład sieci reklamowej:
Dociera do klienta za pomocą słowa, obrazu a nawet z wykorzystaniem filmów w YouTube. Pozwala zyskać o wiele więcej, niż tylko efekty. Przynosi wiedzę o kliencie, a ta, prawidłowo wykorzystana otwiera drzwi do ogromnych możliwości i jeszcze większych zysków.
Już wkrótce Google AdWords (cz. 2) – wyszukiwarka pod mikroskopem