Zastanawialiście się kiedyś, jaką ścieżką przechodzi po stronie wasz użytkownik? Wiele raportów Analyticsa opiera się na agregacji i zestawieniach danych z wielu sesji, nie zaś na wyszczególnieniu danych na poziomie użytkownika. Istnieje jednak jeden z bardziej zaawansowanych raportów, który pozwala na wgląd w zachowanie jednostek.
Explorator użytkownika zlokalizowany w “Odbiorcach” i zawiera kolejno wykaz danych:
- Identyfikator użytkownika
- Sesje
- Śr. czas trwania sesji
- Współczynnik odrzuceń
- Przychody
- Transakcje
- Współczynnik konwersji celu
Eksplorator użytkownika – główny widok
Identyfikator użytkownika jest niepowtarzalnym dwuczłonowym numerem, po którym rozpoznaje nas Google (z pomocą ciasteczek). Największą zaletą rozpoznawania użytkowników za pomocą User ID jest możliwość śledzenia ich poczynań na różnych urządzeniach.
Dla przykładu, jeśli klient wszedł na stronę sklepu z laptopa, a następnie odwiedził tą samą witrynę ze smartfona dane przypisane do tego identyfikatora będą przypisane jednemu użytkownikowi.
Pozwala to na zbieranie dokładniejszych danych o liczbie użytkowników i, tym samym uzyskiwanie spójniejszych statystyk.
Wracając jednak do samego raportu Analityksa, wszystkie szczegóły związane z użytkownikiem można zobaczyć, klikając w wybrany numer ID.
User ID – widok raportu dla konkretnego uzytkownika
Jak widać Analytics poznawa nam zobaczyć takie dane jak datę i kanał pozyskania, oraz urządzenie z jakiego nastąpiła interakcja ze stroną.
O wiele istotniejsze informacje znajdują się jednak po prawej stronie.
Patrząc od góry widzimy liczbę sesji użytkownika, łączny czas trwania sesji i przychód jaki wygenerował. Poniżej dysponujemy rozpiską z podziałem na konkretne sesje: datą rozpoczęcia każdej z nich oraz zdarzeniami, jakie miały w niej miejsce.
Explorator użytkownika – zdarzenia, cele, odsłony, E-commerce
Obok każdej sesji widać podsumowanie z liczby zdarzeń (14), liczby celów (3), liczby odsłon (2) i działań E-commerce, które w powyższym przykładzie zostały pominięte.
Eksplorator użytkownika – filtry
Widoczność wspomnianych elementów można ustawić za pomocą filtrów, w zależności, jakie informacje w raporcie są dla nas najistotniejsze.
Osobiście poleciłbym dodatkowo skorzystać z sortowania rosnącego, dzięki czemu lista kroków użytkownika zostanie ułożona od najwcześniejszych.
Eksplorator użytkownika – opcje widoku i sortowania
Kolejne dwie opcje, “Rozwiń wszystko” i “Zwiń wszystko” służą do szybkiego zarządzania widokiem listy. Poniżej mamy różnice między zwiniętym a rozwiniętym elementem:
Eksplorator użytkownika – widok elementów rozwiniętych
Poziom szczegółów zdarzeń widocznych na liście ogranicza się do kategorii, akcji, etykiety, liczby i wartości zdarzeń. Więcej informacji o tych elementach można znaleźć na stronie Analytycsa.
Widok celu zawiera wyłącznie informacje powiązane z określonymi w Analyticsie celami i zawierają nazwę, indeks, wartość i liczbę realizacji celu:
Eksplorator użytkownika – cele
Odsłony, poza zwyczajową informacją o godzinie i minucie wystąpienia zawierają również dane strony, która została wyświetlona: tytuł i adres url
Eksplorator użytkownika – odsłony
Każdy element na liście w eksploratorze użytkownika można zaznaczyć i utworzyć z niego segment wyświetlający wyłącznie tych użytkowników, którzy spełnili wymóg posiadania zdarzenia / celu / odsłony / E-commerce w sesji
Eksplorator użytkownika – segmentacja
Eksplorator użytkownika – tworzenie segmentu
Co prawda Explorator Użytkownika jest świetnym rozwiązaniem, kiedy trzeba zbadac szczegółowa ścieżkę zachować użytkowników na badanych stronach, jednak nim zdecydujecie się po niego sięgnąć warto rozważyć, czy badane przez Was strony lub zachowania są wystarczająco szczegółowo otagowane. Wyjątkowo pomocne w tym przypadku okażą się skrypty dodane na stronę albo Tag Manager, w zależności od stopnia zaznajomienia z technologiami.
Chociaż poziom szczegółowości raportu Exploratora Użytkownika jest ogromnym plusem musimy mieć świadomość, że na wyjątkowo uczęszczanych możemy zostać zalani morzem informacji. Wiadomo jednak, lepiej posiadać dane, niż ich nie mieć, a ich analizą zawsze może zająć się doświadczony analityk. Istnieje kilka sposobów na uporządkowanie tych informacji, od niestandardowych raportów po eksport danych i ich zewnętrzna analizę. To jednak jest już temat na zupełnie nowy artykuł.
Owocnych analiz!