Google Consent Mode V2

Widok wyskakujących okienek pytających o zgodę na cookies stał się już normą, o ile nie zmorą stron internetowych. I to nie tylko dla przeglądających, lecz również właścicieli stron. Już teraz nie ma mowy o prawidłowym prowadzeniu statystyk czy reklamy bez poprawnie wprowadzonego Contest Mode. Konsekwencje niewprowadzenia zarządzania zgodami cookies są znacznie większe, niż utrata kilku danych i może sięgnąć ładnych kwot kar pieniężnych.

Co to Google Consent Mode?

Consent Mode, to tzw tryb zgody, czyli funkcjonalność pozwalająca użytkownikom strony na decydowanie o ciasteczkach na stronie. Najczęściej opiera się na banerze lub popupie cookie, na których użytkownik może wybrać, czy wyraża zgodę na wszystkie, lub wybrane ciasteczka, lub czy nie wyraża zgody na opcjonalne pliki cookies. Odmówienie zgody w prawidłowo skonfigurowanym consent mode powinno skutkować dezaktywacją wybranych plików cookies.

Kto powinien wdrożyć Consent Mode?

Możliwość decydowania o ciasteczkach powinna być zamieszczona na witrynach, które używają plików cookies do, na przykład prowadzenia analityki internetowej (w to zaliczamy zarówno narzędzia typu Analytics, jak i pochodne: Facebook, HotJar i inne), reklamy internetowej (zarówno jeśli reklamujemy witrynę za pomocą AdWords czy Facebook, jak i kiedy umieszczamy reklamy innych witryn z podpiętą analityką na naszej witrynie – AdSens). W teorii są to wszystkie strony, które używają cookies do działań nie-koniecznych do funkcjonowania strony.

Jakie są konsekwencje nie wdrożenia Consent Mode?

Zacznijmy od tego, że od 6 marca 2024 roku pojawiły się nowe wytyczne co do narzędzi reklamowych, takich jak Google Ads. Pierwszą i najważniejszą konsekwencją niezastosowania się do nich jest pozbawienie nowych typów reklam – PerformanceMax – danych koniecznych do jej efektywnego działania, czyli remarketingu, grupowania i personalizacji użytkowników. Pozostałe typy reklam Google Ads również ucierpią na braku tych danych, lecz nie w tak dużym stopniu. Nie wprowadzając zgód cookies na swoje strony pozbawiamy się zatem cennych danych i ryzykujemy, że nasze reklamy nie będą tak efektywne, jak mogłyby być.

Dlaczego Google Ads ucierpi na braku Consent Mode?

Google, jak każda oficjalnie działająca firma musi działać w granicach prawa, a więc musi między innymi przestrzegać RODO. Nie może pozwolić sobie na pracę na danych personalizowanych, co do których zbierania nie otrzymała zgody. Zbieranie tej zgody pod postacią Consent Mode pozostawia właścicielom stron, decydując się domyślnie blokować wszelkie dane do momentu otrzymania wyraźnego sygnału że „można te dane zbierać”. Innymi słowy, bez Consent Mode żadne dane nie będą trafiały do Analytics czy Adwords.

Czemu potrzebuję Consent Mode v2?

Wersja druga Consent Mode to zaktualizowana wersja funkcjonalności google wprowadzająca dwa nowe parametry, na które użytkownik może zezwolić: ad_user_data i ad_personalization.

Według informacji z Google ad_user_data określa stan zgody na wysyłanie danych użytkownika do Google w celach reklamowych, natomiast ad_personalization określa stan zgody na personalizację reklam. Zgoda na oba parametry jest potrzebna do profilowania użytkowników i tym samym lepszego dopasowania reklam do ich preferencji.

Poza wcześniej wspomnianymi parametrami istnieją również inne, objęte przez Consent Mode: ad_storage i analytics_storage. Zgoda na wszystkie cztery powinna być domyślnie odrzucona i dopiero po interakcji z banerem cookies i podjęciu przez użytkownika decyzji powinny być one albo odrzucone, albo zezwolone.

Tagi śledzące Adwords i Analytics domyślnie potrzebują zgody na nie, aby działać w pełni.

Jak wdrożyć Consent Mode v2?

Metoda instalacji Consent Mode v2 zależy głównie od narzędzi, za pomocą których chcemy zbierać zgody użytkowników. Istnieje wielu certyfikowanych partnerów Google, przeznaczonych na różne platformy sklepów i stron. Listę Consent Management Platform (CMP) znajdziesz na stronie : https://cmppartnerprogram.withgoogle.com/

Po skonfigurowaniu konta na stronie partnera i wdrożenia funkcjonującego banera cookie zbierającego zgody zgodnie z wymogami Consent Mode v2 należy zweryfikować prawidłowość działania wprowadzonych zmian. Istnieje kilka rozwiązań, by przeprowadzić test online, np. na stronie https://www.cookiebot.com/. Należy jednak pamiętać, że w niektórych rozwiązaniach to czy cookiesy będą zablokowane zależy od kraju przeglądającego, więc testy te mogą wyjść negatywnie. Najlepiej przetestować prawidłowość konfiguracji samemu.

Jak ręcznie sprawdzić Consent Mode v2?

Otwórz swoją stronę w trybie incognito, w ten sposób Twoje wcześniejsze zgody nie będą miały znaczenia. Następnie otwórz narzędzia developerskie (na Chrome i Firefox wciśnij – F12) i odśwież stronę, aby konsola wypełniła się danymi, gdy strona załaduje się od początku. Następnym krokiem będzie przejście w zakładkach do „Sieć” aby podejrzeć, jakie dane są wysyłane poza stronę:

W filtrację wpisz „collect” aby wyszukać dane wysyłane do narzędzi google, takich jak Analytics. Kliknij na wyszukany element i pszełącz widok na „Ładunek”, aby podejrzeć uprawnienia, z jakimi wysyłane są dane.

Pierwszym parametrem, na który należy zwrócić uwagę jest „gcs”. W zależności od rodzaju przyznanych zgód będzie miał postać:

G100 – brak wyrażonych zgód
G110 – Zgoda na Google Ads, brak zgody na Google Analytics
G101 – Brak zgody na Google Ads, zgoda na Google Analytics
G111 – zgoda na wszystko

Drugi parametr, „gcd” posiada szczegółowe dane odnośnie okoliczności zgód. Cyfry separatora mogą mieć także inną wartość (np. 1 zamiast 3), czyli mogą przyjąć postać 13q3q3q2q5 ect. Jak należy interpretować ten zapiś?

13 <ad_storage> 3 <analytics_storage> 3 <ad_user_data> 3 <ad_personalization> 5

Statusy zgody są oznaczone literami, z których każda ma swoje znaczenie:

LiteraStatus domyślnyZaktualizowany status
lBrak trybu zgody
(nie wdrożono)
Brak trybu zgody
(nie wdrożono)
mBrak domyślnego statusuOdmowa
nBrak domyślnego statusuZezwolenie
pOdmowaBez zmian
qOdmowaOdmowa
rOdmowaZezwolenie
tZezwolenieBez zmian
uZezwolenieOdmowa
vZezwolenieZezwolenie

Ponieważ prawidłowym stanem jest domyślne odrzucenie zgód, do momentu decyzji użytkownika, według powyższej tabeli prawidłowymi stanami, które powinny wystąpić jest p, q lub r.