Czym jest push notification?
Notyfikacje web push to małe powiadomienia tekstowe pojawiające się w prawym dolnym rogu ekranu na urządzeniach stacjonarnych. Wyświetlają się niezależnie od stanu uruchomienia przeglądarki. Kliknięte push notification przenoszą użytkownika pod podłączony do powiadomienia URL strony internetowej.
Drugim rodzajem push notification są powiadomienia połączone z aplikacją na urządzenia mobilne. Przyjmują postać tekstu, grafiki z tekstem lub samej grafiki. Wyświetlają się w różnych pozycjach na środku lub u dołu ekranu.
Zastosowanie push notification
Najczęściej powiadomienia push notification stosuje się w e-commerce w chwili, kiedy uwaga potencjalnych odbiorców jest skupiona na transakcji, lecz z jakiegoś powodu do niej nie dochodzi. Za przykład takich sytuacji można podać porzucenie koszyka, oczekiwanie klienta na promocję lub ponowne pojawienie się brakującego towaru albo odbiorca odwiedza stronę sklepu po raz pierwszy.
Badania pokazują jak ważne jest pierwszych dziesięć sekund, wpływających na decyzję odwiedzającego o pozostaniu na stronie. To właśnie w tym czasie warto wyświetlić użytkownikowi okno zapisowe na otrzymywanie push notification. Na tym etapie uwaga odwiedzającego stronę została przykuta, lecz powodzenie w pozyskaniu jego zgody zależy wyłącznie od treści formularza i jego przejrzystości. Ponieważ content jest ograniczony ilością znaków poleca się stosowanie krótkiego, jasnego przekazu, opierającego się o tzw. język korzyści.
Szacuje się, że czas potrzebny na dokonanie zapisu na push notification to około 2 sekund i wymaga dwóch kroków potwierdzających. Teraz pozostaje jedynie wybrać moment wyświetlenia powiadomienia.
Szybka analiza zachowania się użytkownika na stronach pozwoli na poznanie kategorię i produktu na których kupujący skupia się oraz oszacować, którym towarem będzie najbardziej zainteresowany. Jeśli taka analiza zostanie wykonana można wysłać mu powiadomienie push z promocją. Główną zaletą jest tu brak opóźnień w dostarczeniu wiadomości, co dodatkowo sprzyja eksploatacji zaangażowania klienta.
Innym zastosowaniem push notification wykorzystanym w e-commerce jest ratowanie porzuconego koszyka. Ponieważ powiadomienia dotrą do użytkownika niezależnie, czy opuścił stronę sklepu, czy nawet zamknął przeglądarkę, mamy gwarancję dotarcia do niego w moment po porzuceniu transakcji. Na tym etapie potrzebna jest jedynie krótka informacja, świadcząca o pilności powrotu, która skłoni kupującego do powrotu na stronę. To oczywiście następuje po jednym kliknięciu w powiadomienie.