Google Analitycs

Czym jest Google Analytics?

Google Analytics jest narzędziem służącym do zbierania danych o wszelkich działaniach podejmowanych przez użytkowników na stronie internetowej. Dzięki temu narzędziu mamy dostęp do zebranych danych analitycznych przedstawionych w czytelny i uporządkowany sposób, co pozwala określić właściwe decyzje biznesowe.

Do czego możemy wykorzystać Google Analytics?

Najczęściej Google Analytics wykorzystuje się do:

  • analityki konwersji / sprzedaży - daje możliwość dokładnego śledzenia ile osób wykonuje ważne dla nas akcje, np. zakup produktu, pobranie pliku pdf, obejrzenie wideo. Jednocześnie pozwala to sprawdzić, jakie cechy łączą osoby dokonujące zakładanych konwersji, co pozwoli na zidentyfikowanie najbardziej dochodowych grup klientów.
  • analityki reklam - pozwala dokładnie zmierzyć, czy inwestycja w reklamę przynosi zakładany skutek. Może nim być konkretna sprzedaż, pozyskanie leada, lub zwiększenie świadomości marki.
  • analityki danych mobilnych - pozwala śledzić wyniki stron i aplikacji mobilnych na urządzeniach mobilnych (zarówno smartphonów, jak i tabletów).
  • analityki treści - pozwala znaleźć najbardziej interesujące treści, angażujące użytkowników. Mogą to być wybrane artykuły na blogu, albo konkretne produkty z oferty.
  • analityki społecznościowej - daje możliwość pokazania najbardziej istotnych działań użytkowników, którzy przeszli na naszą stronę internetową z mediów społecznościowych. Jednocześnie możemy śledzić, jakie informacje i materiały udostępniają nasi użytkownicy w mediach społecznościowych za pomocą zainstalowanych wtyczek zainstalowanych na stronie internetowej.

Przykłady użycia Google Analytics?

PROCES ZAMÓWIENIA

Problem: Przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy nie wie dlaczego klienci nie kończą zamówienia produktu.

Rozwiązanie: Dzięki wykorzystaniu prawidłowo skonfigurowanego konta Google Analytics możemy zmierzyć wszystkie kroki prowadzące do zakupu. Możemy dokładnie zobaczyć w raporcie graficznym (takim jak poniższy), które elementy generują przerwanie procesu zamówienia. Może się okazać, że dopiero pod koniec procesu zamówienia doliczane są opłaty, które wcześniej nie zostały pokazane, lub dostępne formy płatności są nieatrakcyjne.

Uwaga: Nie trzeba mieć sklepu internetowego, aby wykorzystać ten raport. Wystarczy stworzyć stronę na której będzie możliwość zamówienia produktu, lub usługi!

WYBÓR KANAŁU REKLAMOWEGO

Problem: Przedsiębiorca chce zwiększyć zysk z każdej wydanej złotówki na reklamę internetową.

Rozwiązanie: Wykorzystując zaawansowane możliwości Google Analytics możemy dokładnie określić, które źródło przynosi najwięcej konwersji. Jeśli skonfigurujemy śledzenie ecommerce system policzy za nas zyski w każdym z kanałów. Poniżej prezentujemy przykład takiego raportu.

OCENA WPŁYWU AKCJI PROMOCYJNEJ

Problem: Przedsiębiorca chce sprawdzić, czy promocja ?wydaj 200zł - otrzymaj darmową dostawę? zwiększyła średnią wartość koszyka oraz obroty firmy w danym okresie.

Rozwiązanie: Analizując raport E-commerce dostępny w Google Analytics możemy takiej osobie pokazać, zarówno średnią wartość koszyka w okresie promocji, jak i w pozostałym czasie. Jednocześnie warto w takiej sytuacji sprawdzić, na których użytkowników taka reklama działa (np. nowych, czy dotychczasowych klientów).

WYBÓR NAJATRAKCYJNIEJSZYCH PRODUKTÓW Z OFERTY

Problem: Mając kilkadziesiąt produktów w ofercie należy wybrać te, które są najbardziej atrakcyjne dla klientów i je promować.

Rozwiązanie: Aby rozwiązać ten problem należy wykorzystać raporty z sekcji ?Zachowania? na naszym koncie Google Analytics, który pokaże na których stronach użytkownicy spędzają najwięcej czasu, a także czy szukają dodatkowych informacji, np. oglądając film o danym produkcie, lub czytając artykuły.

WYBÓR ELEMENTÓW STRONY WYMAGAJĄCYCH POPRAWY

Problem: Użytkownicy generują ruch na stronie, jednak nie składają zamówienia poprzez formularz kontaktowy.

Rozwiązanie: Należy sprawdzać, czy na stronie nie występują błędy, przez które użytkownicy nie są w stanie dokończysz procesu zamówienia. Można zrealizować to na przykład poprzez analizę ścieżki celu, która pokaże czy użytkownicy wchodzą na stronę z właściwym formularzem.

Etapy analizy strony

Jak to będzie wyglądało?

Pierwszym etapem pracy nad poprawą Państwa strony jest wspólne ustalenie celów biznesowych, jakie ma ona osiągać. To od nich zawsze powinniśmy zaczynać dlatego, że posłużą nam one do ustalania tak zwanych KPI, czyli kluczowych czynników efektywności. Są to mierniki za pomocą których będziemy dokładnie wiedzieć, czy osiągamy planowane efekty.

Następnie zainstalujemy na Państwa stronie kod analityczny, którego zadaniem będzie zbieranie danych z witryny. Warto zauważyć, że zawsze należy skonfigurować konto Google Analytics pod własne potrzeby (zgodnie z ustalonymi wcześniej celami). Jest to element bardzo często pomijany przez osoby tworzące strony internetowe, wiec warto na niego zwrócić uwagę, jeśli kod analityczny instalowała inna firma niż nasza. Dodatkowo pamiętajmy, że niezainstalowany kod analityczny, lub jego nieprawidłowa instalacja pozbawia nas poprawnych danych ze strony.

Po 30 dniach w trakcie których będą gromadzone dane, przeprowadzimy pełną analizę, która pokaże jak wygląda sytuacja i jakie decyzje powinniśmy podjąć. Zweryfikujemy między innymi miejsca z których przychodzą klienci, a także czy wykonują zaplanowane przez nas działania. Wnioski z tej analizy posłużą nam do zaplanowania i wdrożenia konkretnych zmian zarówno w prowadzonych kampaniach, jak i na Państwa stronie, aby w konsekwencji zwiększać jak najmocniej sprzedaż w firmie.

W kolejnym miesiącu zaczniemy kampanie remarketingową, która będzie możliwa dzięki temu, że skonfigurowany przez nas system analityczny zebrał informacje o użytkownikach naszej witryny. Taki przekaz kampanii będzie idealnie odpowiadał na potrzeby klientów, dlatego że zostaną im wyświetlone tylko te produkty, które oglądali na Państwa stronie.

Powyższa kampania, jak i każde inne wdrożenie zmian w systemie promocji, lub w strukturze strony będzie poprzedzony przez nas wnikliwą analizą danych, bo tylko one pokazują konkretne i pewne informacje.

BADANIE ZACHOWAŃ UŻYTKOWNIKÓW i SPRZEDAŻY NA SKLEPIE

Prosimy o wypełnienie poniższych pól oraz zamieszczenie w nich najistotniejszych informacji związanych z uzyskaniem danych.
TOP