Analytics, jako narzędzie analityczne ma za zadanie prezentować nam dane w jak najbardziej zrozumiały sposób, Nie wszystkie opcje oferowane nam przez dotychczasowy Analytics spełniały to założenie i dlatego powstało całe mnóstwo zewnętrznych narzędzi i rozwiązań, które mogłyby korzystać z danych, przedstawiając je w nowej formie i nowych zestawieniach, bardziej sprzyjających czekającym na nas zadaniom.
Analytics4 zmienił swoją formę prezentacji danych, rezygnując z typowych tabel, bardziej skupiając się na wykresach.
Główną zakładką, jaka powinna nas interesować w Analytics 4 są Raporty.
“Raporty” są pierwsza z czterech głównych zakładek i dalej rozdziela się na kilka kategorii, każda odpowiadająca za inny typ danych.
Każdą stronę raportów możemy zawęzić według kryteriów filtrowania. Dawniej, w analytics nazywało się to segmentacją. Obecnie, aby porównać dane, należy u góry strony wybranego przez nas rodzaju raportu wybrać “dodaj porównanie”
a następnie zdefiniować warunki dla nowego źródła danych:
Maksymalnie możemy utworzyć cztery porównania. Porównanie może składać się maksymalnie z 5 warunków, a każdy warunek może uwzględniać lub wykluczać dane.
Czas rzeczywisty
Raporty czasu rzeczywistego pozwalają na odczytanie ruchu, który w zależności od obciążenia serwerów pojawia się w statystyce od kilku sekund, do minuty po jego zaistnieniu. Raporty te są głównie wykorzystywane przy podpinaniu nowej analityki na strony i testowaniu ruchu.
Na pierwszym planie “Przeglądu w czasie rzeczywistym” mamy mapkę ze znanymi lokalizacjami użytkowników. O ile ruch mobilny zazwyczaj ma dokładniejsze dane lokalizacji o tyle komputery stacjonarne wciąż zamiast faktycznego położenia potrafią przekazywać np kraj dostawcy internetowego lub serwera, przez który przekierowany jest sygnał. Nie należy się zatem dziwić sytuacjom, gdy nie z tego ni z owego znajdziemy na naszej małej, lokalnej stronie kogoś odwiedzającego z Chin czy Ameryki.
Ruch w “czasie rzeczywistym” jest pokazywany do 30 minut wstecz od chwili obecnej. Jeśli jesteśmy zainteresowani starszymi danymi, powinny one być widoczne w standardowych raportach. Co więcej, zazwyczaj serwery googla są na tyle wydajne, by w standardowych raportach dane były widoczne już w pięć minut po ich odnotowaniu przez skrypty.
Następnych sześć kafelków przedstawia raporty o Użytkownikach, stronach odwiedzanych przez nich, zdarzeniach i konwersjach.
Niektóre z tych wykresów mogą być dodatkowo konfigurowane, aby uzyskać bardziej specyficzne dane. Na przykład pierwszy: “Użytkownicy według wymiaru Źródło użytkownika”, który przestawia, w jaki sposób użytkownik wszedł na nasza stronę – czy to z organicznego ruchu, czy przez wpisanie adresu bezpośrednio w przeglądarkę, może zostać zmieniony i przedstawiać Medium użytkownika lub kampanię, do której należy.
W drugim wykresie: “Użytkownicy według wymiaru Odbiorcy” możemy zadecydować, czy interesują nas wszyscy użytkownicy, czy tylko nowi.
Pozyskiwanie
Pod wspólną banderą „Cykl życia” w zakładce „Pozyskiwanie” znajdziemy trzy rodzaje podkategorii raportów: „Pozyskiwanie użytkowników ogółem”, „Pozyskiwanie użytkowników” oraz „Pozyskiwanie ruchu”. Każdy z nich różni się rodzajem przedstawianych danych i sposobem ich prezentowania.
Pozyskiwanie użytkowników ogółem pozwoli nam porównać liczbę nowych oraz wszystkich użytkowników
Użytkownicy z ostatnich 30 minut przedstawia podsumowanie liczby użytkowników z danych krajów.
Nowi użytkownicy według wymiaru Pokazuje liczbę nowych użytkowników, w zależności od wybranego przez nas kryterium. Mogą to być metody pozyskania (z ruchu organicznego, płatnego, odwołania, bezpośrednie itd), źródła użytkownika (google, bezpośredni, facebook…), połączenie obu poprzednich czyli medium / źródło, kampanii użytkownika (zawiera również domyślne kanały jak organiczne, bezpośrednie, odwołania ect) oraz inne, powiązane z reklamami Google Ads
Czwarty wykres pozwala na wybranie porównania Sesji, lub Sesji z zaangażowaniem wobec źródła, kanału pozyskania, kampanii lub domyślnych grupowań.
Piąty dostępny wykres pozwala na porównanie sesji lub sesji z zaangażowaniem z grupowaniami powiązanymi z reklamami Ads, a więc kampaniami, grupami reklam, słowami kluczowymi, zapytaniami, kontami lub typami sieci reklamowych.
Ostatni wykres pokazuje wartość od początku śledzenia, co oznacza, że dane będą na nim widoczne tylko, jeśli jakieś zdarzenia na stronie będą miały przypisane wartości.
Pozyskanie użytkowników to raport przedstawiający graficznie aktywność użytkowników w czasie
Pierwszy, wykres belkowy pozwala na szybkie podsumowanie, który kanał pozyskania nowych użytkowników był dla strony najlepszy z wybranego przez nas zakresu dat.
„Nowi użytkownicy” według wymiaru Medium użytkownika w czasie pozwala porównać między sobą kanały pozyskania w kolejnych dniach. Jest to skuteczna metoda do badania np. jak dodanie nowych postów na facebooku wpływa na twój biznes.
Ostatnim elementem na stronie jest dosyć szczegółowa tabela porównująca między sobą kanały pozyskania w takich danych jak zaangażowanie, konwersje i przychody. Jeśli zastanawiasz się, czy kampanie reklamowe na facebooku albo w Adwordsach przyniosą Ci zyski, tu łatwo będziesz mógł porównać dane między pozostałymi kanałami pozyskiwania klientów.
Pozyskiwanie ruchu jest odpowiednikiem pozyskiwania użytkowników, lecz skupionym na kanałach związanych z marketingiem.
Mamy tu zatem wykres przedstawiający źródła pozyskania klientów w każdym dniu, zestawienie najlepszych źródeł jeśli chodzi o liczbę użytkowników, oraz tabelę, która przedstawia porównanie najważniejszych danych jak zaangażowanie, zdarzenia i konwersje dla źródeł pozyskania.
Bardziej szczegółowe dane odnośnie marketingu można uzyskać modyfikując segmentacje lub przechodząc do działu „Reklamy”.