WordPress
Czym jest WordPress?
WordPress należy do rodziny systemów zarządzania treścią CMS, co oznacza że posiada niewidoczny dla nieuprawnionych panel administracyjny. Dzięki jego niezwykle prostej i intuicyjnej obsłudze dodawanie i edycja stron nie stanowi problemu nawet dla osób nieobeznanych z technologiami internetowymi. Dostępne instalacje w wielu językach (w tym polskiej) oraz elastyczność tego systemu sprawiają, że jest on jednym z najpopularniejszych systemów zarządzania treścią – w 2016 roku ponad 26% stron zostało wykonane z jego wykorzystaniem.
WordPress jest rozwiązaniem opensource?owym, co oznacza, że jego kod jest ogólnie dostępny do wglądu i edycji. To pozwoliło na utworzenie sporej liczby rozszerzeń pod postacią wtyczek i integracji, zaś stale prowadzone prace nad silnikiem przez ponad milionową społeczność developerów zapewniają ciągłe rozwijanie funkcjonalności i poprawe bezpieczeństwa systemu.
Mimo, że WordPress jest systemem z założenia przeznaczonym do prowadzenia blogów, to jednak możliwości edycji jego kodu, wyglądu i instalacji dodatków (pluginów) sprawiają, że wordpress może stać się rozwiązaniem do stworzenia niemal każdej witryny internetowej.
Znakomicie spełni się jako zarówno prosta wizytówka czy strona internetowa, jak i złożony serwis czy portal. Dodatkowe rozszerzenia są nawet w stanie dostosować system WordPress do potrzeb ecommerce, nadając mu funkcjonalność sklepu internetowego, z powodzeniem mogącym prezentować nawet do kilku tysięcy produktów.
Dzięki możliwości prowadzenia bloga, niezależnie jaką ma spełniać rolę WordPress często jest wykorzystywany przez firmy, które poza podstawowymi informacjami o swojej działalności oferują także szereg publikacji, pozwalających czytelnikom na lepsze zapoznanie się z ich ofertą. Taki magazyn wiedzy, dostępny pod marką konkretnego przedsiębiorstwa nie tylko podnosi jego prestiż, ale również służy jako swoista reklama w internecie.
WordPress wspomaga projektowanie różnego rodzaju layoutów, dzięki czemu możliwa jest zmiana wyglądu czy układu strony lub sklepu. Dodatkowo zastosowanie technologii responsywności zapewni czytelne wyświetlanie witryny na urządzeniach mobilnych różnej rozdzielczości.
Niezwykła elastyczność WordPressa pozwala na rozszerzanie jego możliwości za pomocą pluginów (wtyczek). Są to skrypty wykorzystujące istniejący silnik systemu, wzbogacające go o dodatkowe funkcjonalności na potrzeby danej branży. Dzięki zastosowaniu tego typu rozwiązań WordPress nie tylko jest w stanie pełnić zupełnie nową rolę, ale może również zachować swoje dawne możliwości.
Popularnie stosowaną wtyczką w systemie WordPress jest między innymi plugin wielojęzyczności czy wtyczki seo. Oczywiście istnieje kilka rodzajów wtyczek pozwalających na zastosowanie tłumaczeń, jednak wszystkie bazują na tej samej zasadzie – mają wbudowane słowniki dla elementów stałych, niezmiennie występujących w WordPress (np. panel administracyjny) oraz możliwość dodawania własnych haseł (dla menu, artykułów, nagłówków itp)
Kolejnym rozszerzeniem WordPressa, które może znacząco pomóc wielu właścicielom firmom prowadzącym sprzedaż online jest wtyczka pozwalająca na wstawianie na stronę produktów, zmieniając ją w sklep internetowy. Dodawanie towarów, określanie cen, możliwość zakładania kont przez klientów, dodawanie do koszyka i wreszcie sama sprzedaż i płatności online to jedynie najbardziej bazowe z funkcjonalności, jakie oferują pluginy e-commerce.